Vraag:
Wij zijn van plan te gaan wisselen van arbodienst, maar willen wel zeker weten dat we de (medische) dossiers van medewerkers behouden. We werken met het systeem van de arbodienst en willen nu echt zelf de regie gaan nemen. Hoe werkt dat dan met de verzuimdossiers?

Antwoord:
Het niet-medische deel van uw verzuimdossiers (zoals ziek- en hersteldmeldingen, poortwachterdocumenten en gespreksnotities van de casemanager) kunt u op verzoek op papier opgeleverd krijgen van uw huidige arbodienst.

De medische gegevens van medewerkers blijven onder beheer van de (oude) bedrijfsarts. Alleen met persoonlijke toestemming van uw medewerker wordt het dossier overdragen aan de nieuwe bedrijfsarts.

Als uw arbodienst gebruik maakt van een extern verzuimregiesysteem, dan zou u kunnen overwegen dit systeem zelf aan te schaffen. U kunt dan gebruik blijven maken van het systeem en de verzuimdossiers die er al in zitten. Uiteraard zijn de medische dossiers (ook dan alleen met toestemming) alleen voor uw nieuwe bedrijfsarts toegankelijk.

Het is sowieso een goed idee om zelf een abonnement op een verzuimregiesysteem te nemen. U bent daarmee onafhankelijk van uw arbodienstverlener. U regelt tijdens de contractonderhandelingen dat uw nieuwe arbodienstverlener ook gaat werken in uw systeem. Daarmee blijft u volledig in controle van uw verzuimdossiers.

Om vast te stellen welk verzuimregiesysteem het best bij uw bedrijf past gaat u naar de website hrnavigator.nl/verzuimsystemen Dit is een gratis adviesdienst die u een onafhankelijk advies geeft welk systeem voor u het beste is en het offertetraject voor u uit handen neemt.

Marco de Zeeuw, directeur, HR Navigator